Goda råd mot överstimulering – speciellt för högkänsliga människor

När man är överstimulerad gäller det att man ägnar sig åt aktiviteter där sinnet kan slappna av

Det är en bra idé att göra en egen, personlig lista över saker som fungerar bra för en. För när man väl är i en situation där man är överväldigad av för många intryck, har man ofta inte kraft över till att hitta på annat än att tröstäta, gå i säng eller hänga framför tv:n. Men det finns andra saker som fungerar mycket bättre. Här nedan är några exempel från boken: ”Älska dig själv – en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar”

Aktiviteter som du kan göra när du är överstimulerad:
Göra yoga, pilates eller gymnastik
Om du inte orkar gå utanför dörren en kväll i veckan, kan du, när du har fått lära dig av en instruktör, köpa dvd: er med övningsprogram eller låna dem på biblioteket och göra övningarna hemma hos dig själv. När du har behov av att dra dig tillbaka, kan du stänga av telefonen, sätta på en dvd och ge dig själv hän till programmet.
Springa en runda, styrketräna, cykla, göra vattengymnastik eller andra former av motion
Dansa: Vissa särskilt sensitiva har mycket glädje bara av att sätta på musik där hemma och låta kroppen röra sig efter sin inre lust. Det är samtidigt ett fantastiskt sätt att få motion på

Ta ett varmt bad eller ett fotbad

Ge dig själv ansiktsmassage, handmassage, fotmassage, kroppsmassage. Tänd ett stearinljus och lyssna på musik samtidigt, eller gör det utomhus om det är sommar

Spela musik, om du kan, eller sjung
Skriv böcker, dikter, brev eller dagbok

Vara kreativ: Bind blomsterdekorationer, gör keramik, måla tavlor, gör skulpturer

Köp väldoftande blommor, använd en doftlampa med utvalda oljor efter din smak
Meditera
Träna mindfulness eller yoga
Gör avslappningsövningar
Hitta ett ställe med vacker utsikt. Sitt och begrunda
Sitt och titta in i en eld. Helst framför en öppen spis eller vid en öppen eld tillsammans med t ex en spinnande katt

Lägg gärna till fler aktiviteter i kommentarfältet här nedan.

15 Kommentarer

    1. Jag har en trädgård. Jag har drömt om den länge och nu har den varit min i ett och ett halvt år. Det är underbart att drömma, skapa och arbeta i trädgården på olika sätt. Men… det är svårt att helt koppla av där. Kanske just på grund av detta drömmande, ständiga skapandet av förändringar, förbättringar som pågår i mitt huvud… Då är skogen oöverträfflig!!! Att bara vika av från den lilla grusvägen och in på en skogsstig – det ger mig så mycket mer av medveten avslappnad närvaro. För mig obetalbart!

    1. Jag håller med
      Städa och plocka i ordning hemma funkar för mig också
      det är precis som att jag även städar i mitt inne och får alla tankar och smärt osv på rätt plats.
      Lite meditativ.

  1. Jag älskar att djupandas in havets doft, få salta, kalla, sköna stänk i ansiktet, smaka på havet, lyssna på vågornas ljuva musik. Att få se och känna havet är allt som behövs för mig, en känsla att bli ett med alltet.

    1. Håller med, älskar segling sedan länge och börjar nu förstå varför den sidan hos mig är så stark. Och när jag ser sambandet mellan seglingen och hur det får mig att må så mycket bättre – så ökar längtan ännu mer.

  2. Jag tycker om att lyssna på en bäck jag går förbi. Promenera ute i naturen och lyssna på fågelsång. Åka små färjor över på andra sidan kajen. Sitta på en klippa och lyssna på vågornas svall är väldigt välgörande. Då ökar också tacksamheten till Guds underbara skaparkraft. Laga mat, baka eller tvätta håret kan få mig att slappna av också. Läsa Bibeln är en lisa för själen eller lyssna på musik. Att skriva av sig är väldigt avstressande. Mvh, BB.

  3. Jag älskar att läsa, men märker att jag blir pigg, kreativ och fylld av funderingar och tankar om jag läser innan jag somnar. Dessutom kommer tankar från dagens händelser upp när jag väl släckt. Jag har upptäckt att om jag löser sudoku i sängen kan dessa tankar få fladdra förbi samtidigt som jag gör sudoku och jag får absolut ingen ny stimuli från det jag gör. När jag sen känner att jag vill sova lägger jag ifrån mig boken, släcker och somnar omedelbart, för hjärnan är liksom utrensad och nollställd. Jag gör det ibland dagtid också för att vila. För mig är det ett jättebra sätt att rensa ut tankar och känslor när det blir för mycket! Sen alla mysaktiviteter som är listade ovan är toppen för att pyssla om sig själv :o)

    1. Kan det inte vara att du får vara för dig själv när du t ex bakar så att du får rå om dina tankar och hämta kraft.

  4. Hej.
    jag tycker mycket om att lyssna på musik gosa med mina katter och hundar. Klappa och borsta på dom .
    Älskar att måla men får svårt med det när det blir för mycket omkring mig .

  5. Hej!
    Alla skriver så bra saker här! Men jag upplever det mesta som aktiviteter som man mår bra av, men som iallafall jag inte klarar av när jag väk har blivit överstimulerad. Då behöver jag minst en halvtimme i total tystnad och absolut i fred, innan det ens kan bli tal om att känna vindpustar mot huden eller höra fåglar. Kruxet verkar ju vara att bromsa innan överstimuleringen har blivit ångest?
    Och ni som har familj/barn, hur bär ni er åt?! Jag orkar knappt med att katten tittar på mig! Jag är helt slutkörd!
    Ledsen mamma

    1. Hej, det var exakt min tanke, visst är allt på listan och allas förslag jättetrevliga men när man väl är överstimulerad då går det ibland inte ens att göra avslappningsövningar för att till och med kroppens egna ljud och liknande blir för starka. Jag bor dessutom centralt just nu med konstant oljud från vägar, grannar och folk utanför och vet inte vad jag ska ta mig till!

      Har du några helt eller delvis pensionerade släktingar som kan passa barnen en stund? Kan du på ett bra sätt berätta att du behöver sova middag och tex. lägga skärmtid för barnen just den timmen? Äter du bra mat som gör humöret stabilt en längre period så att du orkar och får i dig allt du behöver? Det är vanligt att kroppen använder mer resurser när man är stressad så om du orkar så kolla på vårdcentralen och om du inte orkar så beställ hem magnesium av hög kvalitet (viktigt då det finns många dåliga varianter). Har du någon vän med barn som också är högkänslig eller bara behöver varva ner? Ni kan i så fall kanske ta alla barn en timme var så att det finns chans att vila i total tystnad på dagen också, innan det blir för jobbigt.

  6. Jag upplever också att alla de fina måbra sakerna ni berättar om är bra men det är för mig före djupsvackan (överstimulin). Att gå ut med hunden och gå i skogen blir övermäktigt. Jag bor själv med mina barn och har tyvärr inte någon omgivning med förståelse och heller inte hjälp med barnpassning för att få tid att andas men jag har några saker som jag upplever hjälper mig och hoppas jag kan bidra med något för att hjälpa någon annan 🙂
    När jag får chansen sitter jag på berget vid havet och andas med havet. Det kan vara lugnt och stilla men även en riktigt blåsig dag med vindar som piskar,invirad i filtar, vantar mössa etc kan vara lika härligt. Att prommenera och titta efter snäckor eller annat som flutit iland.
    Keramik för min del att dreja, fokusera på leran (mental träning) ha bra andning och ha skön musik eller ljudbok i mobilen. Det är ett sätt att kunna stänga av alla andra intryck utifrån sen kan jag ändå vara med o fika och titta på alla fina saker som andra deltagare gjort.
    Handarbe, sticka, virka, kroka och gärna i kombination med en ljudbok. När jag är som mest överstimulerad så kan jag inte följa mönster (blir som en press/ångest)så jag har oftast flera projekt på gång. En repetitiv stickning och en där jag ibland iaf behöver räkna och följa mönster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.