Högkänslighet och ilska – manual och strategier

Manual till den som älskar en känslosam person och goda strategier när det gäller högkänslighet och ilska

 

I Danmark har 45 särskilt sensitiva personer svarat på hur de helst vill att andra ska reagera i förhållande till dem när det finns ilska med i relationen.

 

Deras goda råd och önskningar har jag sammanställt till en manual till anhöriga.

 

Du kan hitta manualen som en PDF här

 

Högkänslighet och ilska

 

Eller läs här nedan:

 

NÄR EN AV OSS ÄR ARG – HUR DU FÅR DET BÄST MED MIG

 

Låt bli att råda, angripa eller använda våldsamma uttryck, för då blir jag chockerad och arg och tappar förmågan till att lyssna på vad du säger.

 

Om du är våldsam i ditt uttryck, förlåter jag dig nog efteråt, men jag kommer att vara omskakad i mitt fundament och mitt nervsystem kommer sannolikt att vara påverkat och ur balans i flera dagar. Även om det slutar med en försoning och du kanske tycker att det var skönt att få rensa luften.

 

Så avreagera dig på ett annat ställe och berätta lugnt och stilla för mig vad det är som gör dig arg, och ev. vad du önskar att jag ska göra annorlunda. Då kommer jag att vara ytterst samarbetsvillig, jag kommer att använda all min empati på att försöka förstå dig och all min kreativitet och fantasi på att försöka hitta en lösning som vi båda kan vara nöjda med.

 

När jag är arg ska du ge mig tid. Jag behöver hitta mitt lugn – och kanske måste jag dra mig undan från dig medan jag hittar det. Du ska nog få veta vad som står i vägen, men jag kan behöva lång tid för att tänka igenom och formulera mig.

 

Var snäll och förhåll dig lugn medan jag berättar för dig vad det är. Om du avbryter eller reagerar med ilska, kommer jag helt av mig. Och om jag märker att du inte lyssnar, kan jag helt enkelt inte koncentrera mig på att tala färdigt. Jag tappar fullkomligt tråden, och min lust och energi till att fortsätta försvinner.

 

Du ska veta att den situationen känns otrygg för mig – och jag behöver din omsorg.

 

Goda strategier

De 45 sensitiva personerna gav också goda råd till strategier till andra sensitiva.

Jag har fått lov att offentliggöra två strategier, som jag tänker kan inspirera.

 

När andra är arga på mig:

 

“Om folk skriker och är mycket arga försöker jag att komma ihåg att hålla upp handen med utsträckt arm och säga ”STOPP”. De måste tala till mig i en god ton, om jag ska höra vad de säger. Ibland går jag också iväg och säger” Jag vill gärna lyssna på dig när du kan tala ordentligt till mig”

Lene 50 år

 

När jag är arg:

 

”Jag brukar skicka ett sms till vederbörande, där jag förklarar mina tankar och känslor. Det tar udden av mina känslor. Känslor som jag är rädd för att de ska komma till uttryck, då jag tycker att de är barnsliga och alltför våldsamma. Därefter tar jag ett samtal ansikte mot ansikte med vederbörande. Jag vet inte om jag hanterar det på ett bra sätt, då det nog är fel att skicka sms istället för att ta upp det direkt.”

Majbrit 46 år

 

Till det sista exemplet har jag följande kommentar:

Man kan säga att det är osäkert att formulera viktiga känslor i skrift, eftersom risken för att det blir missförstått är stor, när man inte har med tonfallet eller kan se ansiktsuttrycket. I telefonen är risken för missförstånd lite mindre, eftersom tonfallet också innehåller information. Ansikte mot ansikte är risken för missförstånd minst – om man inte i den situationen är för rädd för att överhuvudtaget uttrycka något.

 

Om man är en höghögkänslig person kan en direkt konfrontation vara alltför överväldigande – och då tycker jag att det är bättre att skriva det, än att inte alls få det sagt. Och superfint att göra som Majbrit, skriva först och sen ta det ansikte mot ansikte.

 

Tack till er två, Lene och Majbrit. Det är guld värt för andra, när någon vågar blotta sig och berätta om något mycket känsligt.